Uitgerekend op vrijdag de 13e was de afspraak om de nieuwe oude banden te monteren, lees ook dit bericht hoe dat ook al weer zo was gekomen.
Deze rit was ook gelijk de eerste van het jaar en dus wel een beetje spannend. Zou alles nog werken? slaat de motor wel aan etc. maar eigenlijk hoef je daar helemaal niet aan te twijfelen, zolang er maar genoeg prik in de accu’s zit is er geen probleem.
Klokslag 10 uur kwamen we aan bij de vrienden van ABO en al snel werd begonnen met het demonteren van de voorwielen. De banden werden afgelaten en het demonteren van de velgen kon beginnen. In tegenstelling tot moderne velgen zijn deze oude velgen deelbaar. Dat wil zeggen, er zit een stalen ring die de 2 delen van de velg bij elkaar houdt. Het voordeel hiervan is dat redelijk eenvoudig banden kunnen worden gerepareerd (er zitten binnenbanden in deze velgen) en doordat de velgen uit elkaar te halen zijn met een grote bandenlichter en een hamer zijn geen ingewikkelde apparaten nodig om de banden op de velg te monteren. Het nadeel is dat het een redelijk ‘gevaarlijke’ constructie is, als een ring loslaat, dan ploft de boel uit elkaar en schiet de ring weg.
Al snel waren de banden van de velgen en werden de nieuwe banden gereed gemaakt. De binnenbanden werden erin gelegd en de nieuwe rubberen beschermflappen werden aangebracht. De velgen werden goed schoongemaakt, de roest werd weggehaald en de boel goed ingevet. De banden werden opgepompt in een speciale kooi, mocht een ring losschieten dan kan die in ieder geval niet weg.
Na een uurtje of 2 stonden we weer buiten met 2 splinternieuwe maar 38 jaar oude banden. Een van de voorbanden is gemonteerd op het reservewiel waar nog de originele band opzat van 1969, aan de velg te zien is die nog nooit gemonteerd geweest.
De rest van de dag is een lekker stukje gereden om te kijken of alle verbeteringen bevallen. Eigenlijk was alles prima, de nieuwe spiegels, de achteruitrijcamera, de banden, helemaal top eigenlijk.
En ook 50 jaar geleden konden ze al prima wiellagers maken: