Carrosserie herstel

De auto is gekomen met een aantal problemen aan de carrosserie. Het meeste is door de NOS zelf aangebracht, met als aanleiding dat de auto in de semi- permanente ruimte heeft gestaan toen studio 21 werd verbouwd.

De auto’s waren in een apart gebouwde ruimte omringd met een soort vlonder die de vloer op gelijke hoogte bracht met de studio zodat makkelijk in en uit kon worden gelopen. Op onderstaande foto is de vlonder goed te zien.


Doordat de vlonder op vloerhoogte van de auto is gemaakt en de apparatuur in de auto gewoon gebruikt moest worden, zijn sommige luiken weggenomen en is de deur in tweeën gezaagd. Met name dat laatste is een vervelende kwestie want het herstel ervan is moeilijk en kost veel tijd. Los van het ‘vakkundige NOS sloopwerk’ heeft de auto ook schade als gevolg van een kleine aanrijding en ligt hier en daar de roestduivel op de loer.

Na een tijd gezocht te hebben naar herstellers die dit soort klussen goed kunnen uitvoeren is bij Havast in Lisse uitgekomen. De jarenlange ervaring die zij met carrosseriebouw hebben en hun kennis van speciale voertuigen weten zij te koppelen aan een aanstekelijk enthousiasme en het leveren van vakwerk.

In navolgende stukjes wordt telkens een onderdeel beschreven dat is hersteld.

Als eerste zijn er de in het oog springende kleppen aan de zijkant van de auto. Ooit bedoeld om de airconditioning achter te verstoppen, maar helaas nu een leeg gapend gat. Wel is er voor de APK tijdelijk een bescherming geplaatst.

De kleppen zijn weer in zijn oorspronkelijke staat hersteld waarbij de ene helft naar boven en de andere helft naar beneden beweegt, net als zoals het ooit heeft gezeten. De onderste klep is wel iets eenvoudiger gehouden qua slot, maar dat is al meer dan goed. Ook zijn nog 4 afdek schuifjes gevonden die over de sloten horen, dat maakt het mooi af.

Het tweede dat op het pad kwam was de klep van de accubak. Eerder provisorisch gerepareerd met 2 kleine scharnieren was het nu aan het team van Havast om dit permanent op te lossen. De tijdelijke scharniertjes zijn weggenomen en nieuwe zijn ervoor geplaatst. Dit zit weer puik en eea kan worden geverfd of gespoten.

 

Dan de loopdeur, dat was wel een dingetje. Ooit in tweeën gehakt door de NOS en nu aan team Havast de uitdaging om daar wat van te maken. Dat de deur slecht was, was aan het licht gekomen toen de boel uit elkaar kwam en het werd duidelijk dat dit niet een eenvoudig klusje zou worden om de 2 deurdelen weer aan elkaar te lassen.

De deur is uit de auto gehaald en het onderste deel moest nagemaakt worden. Team Havast heeft de hele deur nagemaakt en het staal handgeklopt, daarna is het in de primer gezet. Echt vakwerk !

Er zijn ook nog 2 luiken die ontbreken aan de ‘deurkant’ van de auto. Ook deze zijn door de NOS verwijderd en moeten worden hersteld. Gelukkig was een van de luiken nog meegekomen met de auto en daar hoeven alleen nieuwe scharnieren in geplaatst te worden. Het andere luik ontbreekt vrijwel volledig en wordt nagemaakt.

Voor de goede orde, de luiken (en ook de deur) zijn niet haaks ! op een van de foto’s hieronder is een luik afgebeeld met een winkelhaak en daar is het verloop duidelijk. Als we het wel haaks zouden maken, dan zou alles scheef in de sponningen zitten. Dit allemaal in de categorie, als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.

De strippen zijn een verhaal apart. De bovenste strip is er namelijk om een lasnaad te camoufleren en de onderste zit er waarschijnlijk omdat één strip ook maar een beetje kaal is. Dat er roest zat onder de strippen, dat was wel duidelijk en dat het hier en daar wat erger is was bekend. Het blijft toch echter schrikken wat je dan tegenkomt en we hebben besloten dit stuk maar gelijk te doen omdat het te ver heen was.

De voornaamste reden dat het plaatwerk zo slecht was op deze plek is omdat de airco leidingen hier achterlangs gingen. Door de continue stroom van koude lucht is heeft deel van de auto waarschijnlijk veel last gehad van condens aan de binnenkant.

De ontbrekende stukjes aan de bestuurderskant van de auto kunnen we repareren met een stukje strip dat ik van een andere liefhebber heb mogen krijgen. Team Havast heeft dat netjes dichtgemaakt en hoewel de strip niet exact is, voldoet het voor nu prima.

Een ander verhaal was de grote hoeveelheid loze kabel en leidingen die nog onder de auto hingen. Team Havast kwam erachter dat op sommige draden nog stroom stond en zelfs hier en daar korstsluiting had veroorzaakt, er is geen ogenblik gewacht en er is direct actie genomen.

Na een flinke snoeibeurt zijn alle onnodige kabels verwijderd en de deels verroeste leidingen zijn gelijk weggehaald. Iemand was even goed zwart aan het einde van de dag, maar veiligheid voor alles en de auto is nu weer in orde !

Dit stilleven was het resultaat.

Eerdere pogingen om de juiste kleur te mengen voor de auto zijn deels gelukt. Hoewel met de RAL kleurwaaier was gewerkt blijken de kleuren van de auto maar moeilijk na te maken. Eigenlijk komt er geen kleurnummer overeen en zit de glans tussen glanzend en zijdeglans in.

Team Havast heeft echter warme banden met Sikkens / Akzo en heeft gevraagd of zij een meting wilden doen om de kleur te meten en zo de samenstelling van lak vast te stellen. Aangezien daarvoor een voorbeeld nodig was, is de zijdeur gedemonteerd en als geheel meegegeven.

In Wapenveld is een analyse van de kleuren gemaakt en na 3 dagen was de deur en 2 blikken lak in de juiste kleur weer terug. De gerepareerde delen kunnen nu exact op kleur worden gemaakt waarbij de samenstelling van de kleur bekend is voor een eventuele toekomstige complete spuitbeurt.

Mooi hè die naam op de verfblikken !

 

Het interieur in de auto is nog deels aanwezig. Door de werkzaamheden aan het plaatwerk is inmiddels een deel gedemonteerd om erbij te kunnen komen dat alleen was al een beste klus. Grappig was wel dat we een verklaring hebben gevonden voor de vreemde vlek aan de buitenkant van de auto. De verf was zichtbaar verbrand en we hebben nooit begrepen waarom.

Dat werd duidelijk toen we een kacheltje tussen het plaatwerk haalden die waarschijnlijk een keer te hard heeft gebrand en daardoor de lak aan de buitenkant heeft doen smelten.

De fraaie wieldoppen moesten ook nog een plek krijgen. Steunen zijn niet meer te krijgen en team Havast heeft op basis van een foto van een origineel en paar oude beugels op maat gemaakte houders gemaakt. De wieldoppen worden nog gepolijst en naar voorbeeld van een origineel overgebleven exemplaar beschilderd om zo een fraaie match te zijn met de auto.

Alle wielen zijn gelijk even van de auto af geweest en hier en daar moest een centreerring worden aangebracht.

De wieldoppen worden stuk voor stuk schoongemaakt en gepolijst om de fraaie glans terug te krijgen, Dt bleek nog een flinke klus aangezien de doppen van verschillende kanten kwamen en sommige flink wat werk nodig hadden.

De beste manier bleek uiteindelijk goed schoonmaken met velgenreiniger en daarna ontlakken met afbijt (voor sommige doppen dan). Daarna schoonborstelen met ScotchBrite in de boormachine en daarna langs de polijstmachine. Als dit klaar is nog eens nadoen met Belgom om vervolgens de gekleurde strepen en middendeel weer aan te brengen. Al met al een heel werk maar het resultaat mag er zijn.

 

Als alle voorbereidingen zijn gemaakt dan is als afsluiter het spuitwerk aan de beurt. Stuk voor stuk worden de delen voorbewerkt en gereedgemaakt om de gemengde lak aan te brengen. Hierbij een overzicht van de vorderingen en het monteren van de gespoten delen. Op een deel was er een probleem met de ondergrond, de aangebrachte primer begon te bellen vanwege een chemische reactie. Dit deel is weer kaal gemaakt en met een andere primer overgedaan.

En dan komt het moment dat alles netjes in de lak zit en er afgemonteerd kan gaan worden. Met extra zorg zijn de aluminiumdelen nog extra gepoetst en zorgvuldig aangebracht. Met veel oog voor detail om alles zo authentiek mogelijk te houden wordt de auto langzaamaan weer compleet.

En dan het resultaat: