Sinds vorig jaar wordt er louter GTL getankt met de Mercedes. GTL is een alternatieve dieselbrandstof dat is gemaakt van aardgas maar evengoed dezelfde specificaties heeft als conventionele diesel.
De voordelen zijn enorm, voorheen stond de hele loods vol met rook als de auto werd gestart en het stonk een uur in de wind. Horen en zien verging je letterlijk met een koude start en tijdens het rijden was er een constante grijze pluim uit de uitlaat te zien. Nu inmiddels zo vaak GTL is getankt dat er nog maar nauwelijks ‘vieze’ diesel in de tank zit, valt het extra op en de auto rijdt er bovendien erg goed op.
Behalve dat het in de directe omgeving merkbaar is, is de verbranding van GTL ook echt een stuk schoner, er is minder fijnstof, stikstofoxiden, NOx, zwaveloxiden en SOx. Omdat de Mercedes geen enkele vorm van uitlaatgasreiniging heeft, is dit een geruststellende gedachte.
Meer over GTL is hier te vinden op de website van Shell https://www.shell.nl/klanten/commercialfuels/gtl.html en dit is een duidelijke test https://www.botenwacht.nl/botenwacht-test-gtl-diesel-p6275-nl.html
En omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, hier een vergelijk tussen GTL en Diesel verbranding.
Ook de Jerrycan heeft een duidelijke voorkeur.
Hallo Michael
Op de site http://www.gtl.nu, lees ik bij de meest gestelde vragen dat GTL bij oudere voertuigen een krimp geeft van de pakkingen, met als gevolg lekkages. Heb je daar al iets van gemerkt? Wil wellicht zelf met een oude DAF vrachtwagen overstappen op GTL, maar toen ik dat las kreeg ik wat twijfels. En waar koop jij je GTL diesel, want in NH is het nog slecht te verkrijgen.
LikeLike
Beste Kees, ik heb hier nog niets van gemerkt. Nu is het wel zo dat 2 jaar geleden de brandstofpomp en zowat alle pakkingen van de leidingen en het brandstofsysteem zijn vernieuwd. Misschien dat hierdoor ik nog geen lekkage heb?
LikeLike