Versnellingsbak uitdagingen

De nieuwe versnellingsbak is van het type S6-80. Dit is een vernieuwde versie van de bak die er nu onderzit (AK6-80). De S6 bak heeft een aantal voordelen waaronder gesynchroniseerde schakeling en een lagere eindreductie. Dit model bak is bij de latere Mercedes vrachtauto’s van, onder andere, het type LP2224 standaard geleverd. De bak is dus echt een upgrade qua schakelgedrag en comfort.

De bakken verschillen onderling echter wel omdat de ‘nieuwe’ specifiek is afgemonteerd voor een DAF vrachtauto. Hier de oude en nieuwe bak naast elkaar met een close up van de schakelpook aansluiting van de oude AK bak.

De verschillen tussen een DAF en Mercedes bak zitten hem in het volgende:
– Een andere prise as, dit is de as die vanuit de koppeling de bak binnenkomt. Deze as is te wisselen en plaatsen we over van de huidige bak (heeft namelijk hetzelfde onderdeelnummer
– De bakpositie onder de Mercedes is horizontaal in plaats van dat deze rechststandig onder een DAF is gemonteerd. Dit betekent dat ontluchtingsnippels moeten worden verplaatst.
– De bak heeft een ander aansluitstuk voor zowel de aandrijfas als locatie voor de kilometerteller aansluiting. Dit is op te lossen door het zogenaamde ‘tachodeksel’ over te plaatsen.
– De aansluiting van de versnellingspook is anders. Dit bleek een grotere uitdaging.

De onderdelen hiervoor konden namelijk niet worden overgezet en ook niet meer worden besteld bij Mercedes Benz. Dat werd zoeken want we zijn er immers bijna. Een beetje stangetjes zou het plan toch niet gaan dwarsbomen ?

De zoektocht bracht mij in Lemerlerveld bij de mannen van Mestebeld. Die hadden volgens de e-mail ‘nog wel wat liggen’. Dat bleek de waarheid als een koe, duizenden vierkante meters met spares, bakken, motoren, te veel om op te noemen.

Na een zoektocht van een uur of 2 had ik 6 bakken gevonden die onderdelen bevatten die we konden gebruiken. Bij een aantal zaten de spullen dermate vast dat ik het niet loskreeg met het handgereedschap dat ik bij mij had. Een aantal kwamen er echter wel los en dat waren precies de onderdelen waar het om was te doen.

De spullen in een tasje gedaan, bij de chef afgerekend, en snel terug naar Alphen om te kijken of eea zou passen. De eerste 2 plaatjes zijn van de spullen op een bak bij Mestebeld en het laatste plaatje waarop het heveltje op de DAF bak zit.

Wonderwel blijkt dat eea er goed uitziet en past. Er is nog een klein missend onderdeel besteld wat gelukkig nog wel leverbaar was.

Nu kunnen we de gaffels en stangen gaan uitlijnen zodat de bak precies zo kan worden aangestuurd zoals de bedoeling is. Het blijft even spannend of alles gaat lukken zoals we graag willen maar de hoop op een goede afloop groeit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s