Versnellingsbak overwegingen

Het wordt wel een onderneming nu. Inmiddels ligt het volgende klaar of is in bestelling

– De vernieuwde brandstofpomp (echt vakwerk van de mannen van Stokking zie foto voor en na)
– Een nieuw vliegwiel
– Een nieuwe frictieplaat
– Een nieuwe drukgroep
– Een nieuw druklager
– Een nieuwe afdichting toplager
– Een nieuw toplager (nog niet weten te vinden, maandag weer gaan zoeken)
– Een nieuwe versnellingsbak.

Daarnaast wordt hij van de week nog helemaal doorgesmeerd en voorzien van nieuwe olie. (wist iemand trouwens dat de starter en de dynamo moesten worden gesmeerd met Shell Aero5 ?)

De nieuwe bak is wel een avontuur. Momenteel is er een ZF AK6-80 gemonteerd. Een redelijk eenvoudige recht toe recht aan ongesynchroniseerde 6 bak en ik heb een max eindreductie van 1:1. Op de website van Eddie Dücker had ik echter een nieuwe (!) ZF S6-80 gezien. Dit is een gesynchroniseerde bak bedoeld voor een DAF. Althans de prise as is voor Daf, de rest is gewoon ZF.

http://www.eddieducker.nl/vehicleDet…icleid=1747364

De ZF S6-80 is ook gemonteerd geweest op de 2224 die in 1971 mijn 2223 opvolgde. Dat is in de basis hetzelfde drijfwerk, allen 10pk in de meer en dus die gesynchroniseerde bak.

De prise as van een Daf is echter anders dan van een Mercedes en we zagen de hoop al vervlogen totdat we begrepen dat er geen specifieke Daf-Mercedes-MAN-Volvo-Scania ZF bakken bestaan maar dat die slechts op details van elkaar verschillen.

In de basis komt het neer dat er 4 verschillen zijn,. Een andere plaatsing (plat op rechtstandig) en dus de ontluchter op een andere plaats, de prise as die anders is, de plaatsing van de achteruitrijschakelaar en de plaatsing van de tachokabel. Bij ZF hebben ze dit aanpasbaar gemaakt, waar je normaal zou verwachten dat een prise as een vast onderdeel van de bak uitmaakt is het bij deze bakken uitwisselbaar.

We kwamen hierop doordat we een Daf werkplaatshandleiding had gevonden voor de revisie van beide bakken. Voor de geïnteresseerden onder u, pagina 27 beschrijft het uitnemen van de (kleine) prise as en pagina 72 hoe de verschillende montages op te vangen zijn http://www.oudedaftechniek.nl/fotoma…S%206%2090.pdf

Deze 2 handleidingen brachten ons ertoe dat de prise as behalve relatief eenvoudig te verwisselen is, ook nog eens het zelfde onderdeel nummer is voor de AK6-8- en de S6-80. Aangezien de prise assen dus uitwisselbaar zijn bedachten wij ons dat ik van de Daf bak prima een Mercedes bak kan maken als ik de prise as van de ‘oude’ bak overplaats in de nieuwe.

http://www.cei.it/scripts/readFileIn…i-pdf_parziali
http://www.cei.it/scripts/readFileIn…i-pdf_parziali

De reden om dit te doen is 6-ledig.

– Er is in het verleden een issue geweest met het inschakelen van de achteruit versnelling. Ik heb het nog niet meegemaakt maar beide vorige eigenaren maakten er melding van en het komt even plotsklaps als dat het weer verdwijnt.
– De bak is nieuw en zit nog deels in het vetpapier.
– De bak is gesynchroniseerd.
– De bak heeft een lagere eindreductie. ipv 1:1 een 0,82 in het zesde verzet wat op snelheid een goede 18% minder toeren is (1.800 ipv. 2.200)
– De bak mocht weg voor 3x oud ijzer geld.
– De huidige bak lag er toch al onderuit omdat de koppeling moest worden vervangen.

Kortom, aanleiding genoeg voor een avontuur en wordt het niets dan mogen we hem nog terugbrengen ook.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.